گیاه زامیفولیا

 

زاموفیلیا (zamiifalia ) که  به نام گیاه زی‌زی هم شناخته میشود یک گیاه زینتی بسیار محبوب است که ویژگی‌های بی‌نظیرش آن را به یک گیاه آپارتمانی مناسب تبدیل کرده. گیاه زامیفولیا به دلیل مقاومت بالا، نگهداری آسان، برگ های همیشه سبز و براق، جایگاه ویژه ای در خانه ها و ادارات پیدا کرده و همیشه مد نظر و انتخاب طراحان دکوراسیون داخلی بوده است.

این گیاه در میان مردم به گیاهی که از بین بردن آن، به مراتب سخت تر از نگهداری آن است شهرت دارد و به همین دلیل از آن به عنوان گیاه کمدی نیز نام برده میشود. زیرا این گیاه دارای غده یا ریزوم است و میتواند، آب را در خود به مدت طولانی ذخیره کند و با نور کم نیز سازگار است پس خرید زاموفیلیا را به کسانی که دنبال گیاهان مقاوم هستند، حوصله نگهداری گل و گیاه ندارند، محیط زندگیشان بی نور یا کم نور می باشد و یا در نگهداری گل و گیاه مبتدی هستند توصیه میشود.

این گیاه بومی مناطق گرمسیری از جمله شرق آفریقا، جنوب کنیا تا شمال شرقی آفریقای جنوبی میباشد که در رنگ های سبز، سیاه و ابلق دیده میشود، طول شاخه های این گیاه به 120 سانتی متر میرسد و دارای جفت برگ های چرمی میباشد که در دو طرف شاخه می روید و به ندرت دچار خزان میشود. بهتر است بدانید که زامیفولیا در شرایط مناسب یا محیط باز، گل‌های زرد و سفید کوچکی می دهد که زیبایی آن را بیشتر می‌کند.

علت محبوبیت زامیفولیا

اموفیلیا در بسیاری از خانه های آپارتمانی نگهداری می شود و مورد علاقه دوستداران گل و گیاه است. از دلایل محبوبیت آن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

    1. مقاومت به سرما و گرما: زامیفولیا مقاومت خوبی در برابر دماهای مختلف دارد و می‌تواند در شرایط دمایی متغیر به خوبی رشد کند.
    2. تصفیه هوا: از ویژگی‌های خاص و بارز گیاه زامیفولیا ، خاصیت تصفیه‌کنندگی هواست. در یک تحقیق، در دانشگاه کپنهاگ، مشخص شد که زامیفولیا در تصفیه هوای محیط بسته، تاثیرگذار است. این گیاه، در از بین بردن سموم بنزن،‌ تولوئن و برخی ترکیبات شیمیایی موثر است. این خود، یک دلیل خوب برای نگهداری زامیفولیا در محیط های خانگی و اداری است.
    3. آبیاری آسان: در طول نگهداری از زاموفیلیا موقع آبیاری اجازه ندهید، خاک گیاه غرقاب شود، زامیفولیا نباید برای مدت طولانی خیسی خاک را تجربه کند، زیرا به پوسیدگی ریشه دچار خواهد شد. زاموفیلیا با خشک ماندن رابطه بهتری دارد و اگر آن را بیش‌ازحد آبیاری کنید یا در خاکی همواره خیس قرار دهید، شاهد زرد شدن برگ‌های آن خواهید بود.
    4. تنوع گونه: این گیاه به دلیل داشتن چند واریته و گونه ها برگ‌های زیبا و متنوعی در بازار موجود می باشد و که می تواند ظاهری دل‌انگیز به منزل شما ب‌بخشد. هر کدام از این واریته‌ها، زیبایی خود را دارند و همگی نگهداری یکسانی را نیازمندند.
    5. رشد در نور کم: زامیفولیا از گیاه های سایه پسند است  و به همین دلیل نباید به هیچ وجه در معرض نور زیاد قرار بگیرد چرا که آسیب جدی می بیند. قرارگیری در برابر تابش مستقیم آفتاب باعث شل شدن برگ های آن، سوختگی و زردی آنها می شود؛ از این رو برای حفظ سلامت گیاه باید زامیفولیا را در محیطی با نور غیرمستقیم و قرار داده و در سایه از آن نگهداری کنید.

خاک مناسب برای نگهداری از زامیفولیا

زاموفیلیا به نوع خاصی از خاک نیازمند نیست. ازاین‌رو هر نوع خاکی با زهکشی خوب که برای گیاهان آپارتمانی عرضه می‌شود برای آن نیز مناسب است. اگر نظر ما را بخواهید بهترین انتخاب برای زامیفولیا، خاک کاکتوس است، چون این گیاه نسبت به آبیاری حساس بوده و سریعا آسیب می‌بیند. در نتیجه خاک منتخب برای آن باید دارای زهکشی عالی باشد و خاک کاکتوس دارای چنین ویژگی است.

کوددهی

با توجه به رشد آرام این گیاه ، توصیه می شود در فصل تابستان ماهی یکبار به آن کود مایع هموزیست فراکود آلی مازندران را بدهید تا تأثیر شگرف آن را بر روی گیاه خود ببینید. این کود مایع کامل به بهترین نحو مواد آلی مورد نیاز گیاه  شما را تأمین می کند و به دلیل داشتن منشأ ارگانیک انتخاب مناسبی برای گلهای نگهداری شده در محیط زندگی و کار شما می باشد. 

تعویض گلدان

تعویض گلدان زاموفیلیا بهتر است در بهار انجام شود. تعویض گلدان می تواند سالیانه یا ۲ سال یکبار صورت گیرد. بهترین زمان برای تعویض گلدان، هنگامی است که ریشه های گیاه از خاک خارج شده باشد. برای رشد بهتر زاموفیلیا و اینکه ساقه و برگ بیشتری داشته باشند، نیاز به گلدانی با سایز مناسب می باشد. در انتخاب گلدان همواره به این نکته توجه داشته باشید که در گلدان بسیار بزرگ  انرژی بیشتری از گیاه صرف ریشه زنی می شود و در مقابل ما رشد کمتری را در اندام هوایی گیاه شاهد خواهیم بود.

معرفی پنج گونه معروف زامیفولیا

مانند دیگر انواع گیاهان، زاموفیلیا هم دارای گونه‌های مختلفی است که در بعضی ویژگی‌ها مشترک و در بعضی فاکتورها تفاوت دارند در زیر چند نوع از رایجترین انواع آن اورده شده است:

  • زاموفیلیا سبز

احتمالاً این نوع از زامیفولیا بیشتر به چشم شما خورده است، زیرا به کررات در دکوراسیون منازل وادارات استفاده می شود. جالب است بدانید که زاموفیلیای سبز، گونه ای است که در اکثر مناطق دنیا رشد می کند و از قدیمی‌ترین گونه های زاموفیلیا به حساب می آید.

  • زاموفیلیا کوتوله یا زامیکرو

گیاه زاموفیلیای کوتوله یا زامیکرو یکی دیگر از گونه های زاموفیلیا است. این زاموفیلیا اندازه کوچکتری نسبت به سایر گونه های زاموفیلیا دارد. ارتفاع این گونه، بیشتر از 50 سانتی متر نمی شود. ظاهر، رنگ و سایز برگ‌های این گونه مانند زاموفیلیا سبز است. تنها  تفاوت این دو گونه در ضخامت برگ‌ها می باشد.

  • زاموفیلیا ابلق

گیاهانی که به جز رنگ عادی سبز و تیره خود، رنگ روشن (مانند سفید، زرد، سبز روشن، کرم و …) دارند جزو گیاهان ابلق محسوب میشوند. به یاد داشته باشید که این نوع از زامیفولیا نسبت به دیگر گونه ها، به نور بیشتری نیاز دارد و در نور بسیار کم، شادابی و زیبایی خود را از دست میدهد.

  • زاموفیلیا طلایی

زامیفولیای طلایی در حقیقت  نوعی ابلق است که رگه های رنگی آن به زرد تمایل بیششتری دارند.

  • زاموفیلیا بلک

بدون شک یکی از منحصر به فرد ترین گیاهانی که در طبیعت وجود دارد گل زاموفیلیا سیاه است که با نام کلاغ سیاه هم شناخته می‌شود.. همه ما به دیدن برگ هایی با طیف رنگی سبز عادت داریم اما اینکه گیاهی با برگ های بنفش تیره یا مشکی ببینیم قطعا جالب توجه است. . البته برگ‌های این گیاه در ابتدا سبز هستند و به مرور زمان و طی رشد، تغییر رنگ داده و رفته رفته، تیره‌تر می‌شوند. برگ های زامیفولیا بلک به قدری تیره است که به مشکی میل میکند. در برخی موارد نیز این رنگ تیره زیبا میتواند به نوعی به بنفش شبیه باشد و همین موضوع زیبایی زامیفولیا بلک را دو چندان میکند.

سوالات متداول در نگهداری زاموفیلیا

-علت زرد شدن برگ‌های زامیفولیا چیست؟

مهم ترین دلیل در زرد شدن برگ های گیاه زاموفیلیا، آبیاری بیش از حد آن است که منجر به پوسیدگی ریشه می شود. با این حال، زرد شدن برگ‌ها نیز می‌تواند نشانه‌ای از کم آبی گیاه باشد. از دلایل دیگر می توان به دمای زیاد یا مسائل مربوط به کوددهی اشاره کرد ولی این شرایط هم می توانند در زرد شدن برگ ها اثرگذار باشند.

-چگونه گیاه زامیفولیا را تکثیر کنیم؟

راحت‌ترین راه تکثیر گیاه زامیفولیا تکثیر از طریق ساقه است. برای این‌کار کافی است ساقه مناسبی را انتخاب و از گیاه اصلی جدا کنید و در آب بگذارید تا ریشه بزند و سپس آن را در خاک مناسب بکارید. به همین راحتی و با کمی صبر و حوصله شما می‌توانید صاحب چندین گلدان زامیفولیا شوید.

-چه مکانی برای نگهداری زامیفولیا مناسب است؟ 

زامیفولیا در دسته گیاهان مقاوم به کم نوری قرار میگیرد که در سایه و یا نور مصنوعی مانند لامپ رشد به خوبی دوام می آورد. اما با توجه به این که این گیاه ، بومی مناطق مرطوب و گرمسیری میباشد، در مکان هایی که نور زیاد غیر مستقیم وجود دارد، به عملکرد حداکثری میرسد و رشد سریعی دارد.

-آیا زامیفولیا یک گیاه خطرناک و سمی است ؟

زاموفیلیا و برخی از گیاهان دیگر مانند دیفن باخیا دارای کلسیم اگزالات (CaC2O4) در ترکیبات برگ های خود هستند. به همین دلیل خوردن آنها برای انسان و حیوانات می‌تواند مشکل آفرین باشد. این مشکلات می‌تواند در حد اسهال واستفراغ باشد. همچنین اگر شما پوست حساسی دارید، ممکن است آبِ درونِ برگ، پوست شما را تحریک کند.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *