نقش گوگرد در رشد گیاهان

نقش گوگرد در رشد گیاهان


فهرست مطالب

یکی از عناصر بنیادین در تغذیه گیاه، گوگرد می باشد. گوگرد (S) بخشی از هر سلول زنده است و در تشکیل پروتئین نقش دارد. از وظایف مهم گوگرد در گیاهان، می‌توان به دخالت این عنصر در بسیاری از فعالیت‌های آنزیمی و نیز شرکت آن در ساختمان شیمیایی بسیاری از اسیدهای آمینه نظیر متیونین و سیستین و نیز ترکیبات فرار مولد رایحه گیاهانی نظیر سیر و پیاز و خردل اشاره نمود.  ساخت روغن و بهبود کیفیت میوه از دیگر وظایف این عنصر در گیاهان به شمار می رود. همچنین گوگرد خاصیت قارچ کشی داشته و بیماری سفیدک را رفع نموده پیرامون طوقه درختان را ضد عفونی می کند.

این عنصر با افزایش حلالیت فسفر، مصرف کودهای فسفاتی را کاهش می دهد. گوگرد در تشکیل کلروفیل ویتامین‌های تیامین و بیوتین، فرودوکسین (که سبب احیای سولفات و نیترات می گردد) و در تشکیل گلوتاتیون و کوآنزیم آ دخالت داشته و باعث افزایش مقاومت گیاهان به امراض، خشکی و سرما می شود و از تجمع نیترات در بافتهای گیاه جلوگیری می نماید. نقش گوگرد در افزایش عملکرد پیاز ، ذرت علوفه ای، پنبه و دانه های روغنی در سطح وسیع گزارش شده است.

گوگرد-کود گرانوله- ساری
گوگرد-کود گرانوله- ساری

گوگرد همراه با مواد آلی و مواد معدنی از طریق خاک به گیاهان تحویل داده می شود، اما اغلب در مقادیر کم و در زمان نامناسب در اختیار بسیاری از محصولات قرار می گیرد. گوگرد موجود در خاک در اکثر مواقع با مواد آلی پیوند خورده است و تا زمانی که توسط باکتری های خاک به فرم سولفات تبدیل نشود نمی تواند توسط گیاهان مورد استفاده قرار گیرد. این فرآیند با عنوان مینرالیزاسیون شناخته می شود.

علائم کمبود گوگرد در گیاهان ممکن است به راحتی در گیاه شناسایی نشود زیرا این مساله تنها در نمونه های شدید کمبود گوگرد دارای علائم بارز می‌باشد. خاک کشاورزی به دلایلی مانند بارندگی زیاد، اشباع خاک و سوزاندن پوشش گیاهی، ممکن است دارای کمبود گوگرد باشد. خاک‌هایی که حاوی مقدار زیادی اکسید آهن و خاک شنی هستند هر دو تمایل به کمبود گوگرد دارند. گوگرد برای رشد گیاه بسیار حیاتی است زیرا در ایجاد آنزیم در گیاهان کمک می‌کند. کمبود گوگرد بر سنتز پروتئین، ساختار و تولید کلروفیل گیاه تأثیر می گذارد. برای رفع مشکل کمبود گوگرد در گیاه، شرکت فراکود آلی مازندران به منزله رفع آسان این مشکل اقدام به تولید کود آلی گرانوله گوگردی نموده است. محتویات این کود شامل مواد آلی به همراه گوگرد، بنتونیت و مواد جاذب رطوبت قوی می باشد. کودهای آلی گوگردی به دلیل افزایش میکروارگانیسم های مفید خاک و تولید انواع اسیدهای آلی نقش به سزایی در افزایش و جذب عناصر غذایی پرمصرف و ریز مغذی توسط گیاه دارند.

علائم کمبود گوگرد چیست؟

 
  • سبز شدن برگهای جوانتر
  • ساقه برگ ها رنگ ارغوانی به خود می گیرند.
  • برگ ها شروع به زرد شدن خواهند کرد.
  • ممکن است نوک برگ ها جمع شوند.
  • در صورت کمبود جدی گلدهی و رشد مهار می شود.
نقش گوگرد در رشد گیاهان
نقش گوگرد در رشد گیاهان

چگونه می توان گوگرد یک گیاه را تأمین نمود؟

امروزه به منظور تأمین گوگرد مورد نیاز خاک می توان به راحتی از انواع کودهای گوگردی استفاده نمودکه به دو صورت گرانوله و پودری در بازار موجود می‌باشند هر چند هنگام خرید کود باید از کیفیت آن اطمینان حاصل نمود تا از مضررات احتمالی آن پیشگیری گردد. یکی از کودهای مرغوب موجود در بازار کود گرانوله گوگردی فراکود آلی مازندران می باشد. کود گرانوله گوگردی از کودهای خشک است که سایز دانه آنها از کودهای پودری درشت تر بوده و دانه بندی کروی دارند. این کود شامل عناصر غذایی مورد نیاز برای رشد و تغذیه گیاهان است که به صورت خوراکی برای گیاهان در زمین‌های کشاورزی و باغی استفاده می‌شود. اکثر گرانوله ها آهسته رهش بوده و با سرعت بسیار کم در خاک تجزیه می شوند.  در نتیجه در خاک ماندگارتر بوده و مواد مغذی را به مرور زمان آزاد کرده و در اختیار گیاه قرار می دهد. لازم به ذکر ات، کود گوگردی به صورت پودری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.  اما کود گرانوله به دلیل افزودن سایر عناصر مغذی و ماده آلی موجود در آن گزینه مناسبتری نسبت به حالت پودری آن می باشد.

به طور کلی انواع کودهای گوگردی می‌توانند به اصلاح پی اچ خاک، افزایش حلالیت عناصر ریزمغذی، کنترل عوامل بیماری‌زا و کمک به میکروب‌های مفید خاک کمک کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *