به طور کلی، گیاهان برای رشد طبیعی و تکمیل چرخه زندگی خود به 16 عنصر احتیاج دارند. این عناصر را می توان بیشتر بر اساس غلظت های نسبی که معمولاً در بافت های گیاهی یافت می شود ، به دو بخش  کلان (ماکرو) یا ریز مغذی ها (میکرو) تقسیم کرد.

عناصر ماکرو براساس نیاز گیاهان خود به دو دسته ماکرو اولیه که شامل نیتروژن ، پتاسیم و فسفر است. و دسته دوم عناصر ماکرو ثانویه شامل کلسیم ، منیزیم و گوگرد تقسیم می شوند. ریز مغذی ها یا عناصر میکرو شامل کلرید ، آهن ، بور ، منگنز ، روی ، مس ، مولیبدن و نیکل هستند. در جدول زیر نقش برخی از این عناصر مهم آورده شده است.

 

۶ عنصر اصلی مورد نیاز گیاه

عناصر میکرو نقش آنها در گیاه
کلسیم جلوگیری از بیماری و آفات گیاه
منیزیم برای بهبود رشد گیاهان
گوگرد برای بهبود و اصلاح خاک

 

عناصر ماکرو نقش آنها در گیاه
نیتروژن بهبود رشد برگ‌ها
فسفر بهبود رشد ریشه‌ها، گل‌ها،دانه‌ها و میوه‌ها
پتاسیم تقویت رشد ساقه، جریان آب در گیاه، تقویت گل‌دهی و میوه‌دهی

 

عناصر میکرو در خاک و گیاهان به مقدار بسیار کمی وجود دارد، اما نقش آنها به همان اندازه مواد مغذی اولیه (ماکرو) مهم است. کمبود یک یا چند ریز مغذی می تواند منجر به کاهش در رشد، عملکرد و کیفیت محصولات زراعی شود. در برخی خاک ها مقدار کافی از عناصر ماکرو و میکرو برای تأمین نیاز گیاه جهت رشد سریع و تولید مناسب وجود ندارد. بنابراین جهت جبران این کمبودها می توان از کودهای حاوی این عناصر برای رشد سریع و عملکرد مناسب با آگاهی کافی از غلظت های عنصری استفاده نمود.

 

کود چیست؟

به هر ماده ای که دارای عناصر غذایی مورد نیاز گیاه باشد و باعث بالا بردن حاصلخیزی خاک و همچنین با تیمار گیاهی باعث افزایش عملکرد کیفی و کمی محصول می شود کود گفته می شود. به طور کلی کودها به سه دسته زیر تقسیم می شوند:

 

کود آلی

کود آلی یا ارگانیک دارای منشاً طبیعی بوده و بدون افزودن هیچ ماده شیمیایی عرضه می گردد. این کود حاصل تجزیه گیاهان، فضولات حیوانات اهلی و محصولات جانبی کشاورزی می باشد و استفاده از آن به تغذیه بهتر گیاهان کمک کرده و خاک را غنی و حاصل خیز می کند.کمپوست سلولزی فراکود آلی مازندران با داشتن گواهی ارگانیک بودن محصول از موسسه بیوسان گواه در این رسته قرار می گیرد.

 

کود زیستی

به مواد حاصل‌خیزکننده‌ای گفته می‌شود که دارای تعداد کافی از یک یا چند گونه از میکروارگانیسم‌های سودمند خاک‌زی یا همزیست با ریشه هستند. کودهای زیستی، ریزاندامگان‌هایی (میکروارگانیسم‌هایی) هستند که قادرند عناصر غذایی خاک را در یک فرایند زیستی تبدیل به مواد مغذی همچون ویتامین‌ها و دیگر مواد معدنی کرده و به ریشه گیاه برساند.

 

کود شیمیایی

کود شیمیایی به هر ماده معدنی گفته می‌شود که تمام یا بخشی از آن در فرایندهای صنعتی برای افزایش حاصلخیزی خاک و بازدهی محصولات کشاورزی تولید شده است. این کود، اغلب ترکیبی از نیتروژن، فسفر و پتاسیم (سه ماده ضروری رشد گیاه) هستند. بر خلاف کودهای طبیعی، ترکیبات موجود در این کودها نیاز به تجزیه ندارند و ساده‌تر در اختیار گیاه قرار می‌گیرند. درصد خلوص و ترکیب شیمیایی کودهای مختلف حاوی یک عنصر متفاوتند و بر این تفاوتها بر نحوه و موارد مصرف، نحوه پخش، زمان کوددهی و اثربخشی کودها تأثیر بسیار مهمی دارند. بنابراین، شناخت کافی از کودهای شیمیایی قبل از انتخاب و یا مصرف آنها ضرورت دارد. کودهای مایع هموزیست فراکود آلی مازندران در این دسته قرار میگیرند. این کودها علاوه بر آن که بر پایه عصاره چوب بنا شده اند با عناصر موردنیاز گیاه غنی سازی شده تا موجبات رشد و افزایش محصول را به بهترین نحو فراهم آورند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *